Menneskers trivsel og organisationens resultatskabelse er hinandens forudsætninger
Jeg er optaget af, at udviklingsprocesser skaber handlekraft og resultater. Jeg tror på, at tillidsfulde arbejdsrelationer giver plads til modigt udviklingsarbejde. Det gavner både den enkete medarbejders følelse af mening og arbejdsglæde, og det gavner også organisationens resultater og progression.
Uanset om opgaven hedder ledersparring eller teamudvikling tager vi udgangspunkt i din nuværende situation. Mennesker og organisationer er forskellige, og derfor kan udviklingsarbejde aldrig være en one size fits all løsning.
“Rikke skaber både ro og tryghed, så man føler sig okay, men hun også får en derhen, hvor der er noget på spil.”
Pia Elkær
- HR konsulent, RSM Danmark
“Rikke kan få et andet menneske til at blomstre - jeg forlader møderne inspireret, handlekraftig og i en løftet stemning.”
Marianne Thestrup Hvid
- Risk manager, Spar Nord
Trivsel, bæredygtighed og work life balance. Der er mange begreber i spil, når vi taler om,
at mennesker skal have det godt i deres job. Jeg kalder det, at mennesker skal være langtidsholdbare.
Arbejdslivet i dag har ofte karakter af projektarbejde. Grænserne for vidensmedarbejdere er flydende og det kan være svært at skabe den rette pace over tid. Nogle af os bliver i perioder meget passionerede og skal mindes om værdien af restitution. Andre kæmper med at finde den rette plads, hvor de synes, de "passer" og kan shine. Tempoet i organisationerne er højt, og det samme er kravene til leverencer, innovation og nye løsninger.
De faktorer gør, at vi som mennesker og organisationer altid er på vej mod "det næste." Det er ofte sjovt, spændende og udviklende, og andre gange kan den enkelte eller teamet opleve, at stå mellem to isflager, uden fast fundament. Nogle kan blive stressede, mistrives eller simpelthen miste energien og meningen med sit arbejdsliv. Løsningen findes ikke nødvendigvis i de ydre rammer eller indeni - typisk findes løsningen i en samspil herimellem.
Derfor arbejder jeg både med det organisatoriske og det psykologiske. Det er sådan, jeg tror, vi skaber langtidsholdbare mennesker. Min tilgang er baseret på dette:
Forretning er ikke bare noget, jeg har studeret, det er noget, jeg er vokset op med. Jeg kommer fra en købmandsfamilie, hvor dagens omsætningstal, nye produkter, arbejdsplanen og kundernes feedback altid var samtaleemnerne over aftensmaden.
Derfor faldt det meget naturligt, at det var cand.merc. der blev min vej ind i konsulentfaget.
Jeg har løbende efteruddannet mig i at forstå og intervenere ift den menneskelige psykologi og gruppepykologi. Jeg har bl.a. taget disse efteruddannelser: Systemisk konsulent, dynamisk konsulent, Intensiv dynamisk coach, træning som organisationsgruppeanalytiker og pt er jeg igang med at uddanne mig som ISTDP-terapeut.
Desuden er jeg certificeret i personlighedsanalyserne: MBTI, JTI, Neo-Pi3, 16PF og MPI
Med 20+ års praksis erfaring som konsulent i både den private og offentlige sektor, er jeg ydmyg og bevidst om, hvilken kompleksitet der er i spil i organisationer og hvor unik den enkelte organisation er.
Jeg gør mig umage med at møde den enkelte kunde og byder gerne ind med min erfaring gennem design, undervisning, teori, involverende processer, hypoteser og forslag, der hvor det kan være hjælpsomt for den enkelte opgave.
Da jeg var nyuddannet cand.merc'er fik jeg mit drømmejob som turnuskandidat ved Danfoss på Als. Min første opgave, var en kundeanalyse for Stansefabrikken. En del af opgaven bestod i at lave interviews med medarbejderne. Et af de interviews endte med at blive definerende for min videre karriere.
Jeg skulle tale med en produktionsmedarbejder på fabrikken. Der stod jeg - en ung, udefrakommende konsulent med en cand.merc baggrund og skulle komme og "kloge" mig på deres hverdag på fabrikken. Jeg var gået ind til opgaven med omhu og havde forberedt mig grundigt. Og hvad skete der så? Medarbejderen talte med klingende alsisk dialekt. Trods mine ihærdige forsøg, forstod jeg stort set ikke, hvad han sagde. Jeg tror, han synes, det var enormt morsomt.
I det øjeblik gik det op for mig, at det ikke nytter noget, at jeg er ved alt muligt om organisationer, hvis jeg ikke kan skabe forbindelse til de mennesker, der er i organisationerne.
Interviewet med medarbejderen på Stansefabrikken hos Danfoss er et betydningsfuldt øjeblik ift hvorfor, at jeg i dag er så optaget af ikke kun det organisatoriske, men i lige så høj grad det psykologiske i samspillet mellem mennesker på arbejdspladserne. Hvorfor opfører vi mennesker os, som vi gør? Hvad driver vores adfærd? Hvorfor er det, at vores adfærd kan se mærkelig ud udefra, hvis man ikke interesserer sig for, hvilke intentioner, der ligger bag?
Det er vigtigt at nå mennesket først, når målet er at skabe forretningsorienteret strategisk udvikling og resultatskabelse. Derfor er det netop de to ben - det psykologiske og det organisatoriske - jeg står på, når jeg arbejder med udvikling i organisationer.